6 مشکل رایج باغات سیب سنتی

6 مشکل رایج باغات سیب سنتی

درختان سیب معمولا رشد بی‌دردسری دارند و می‌توان از آن‌ها انتظار برداشت خوبی را داشت. بااین‌حال، امکان دارد آن‌ها تحت تاثیر طیف وسیعی از مشکلات و بیماری‌های رایج قرار گیرند. به نقل رسانه انتخاب کارشناسان نهالستان پالیز معتقد هستند در هنگام کاشت نهال سیب توجه به خاک، شرایط اقلیمی و آبیاری اصولی بسیار حیاتی است. این مجموعه به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین نهالستان در ایران، عرضه‌کننده نهال به اغلب نهالستان‌های کشور است.

معرفی چهار نوع نهال سیب
Large Orange Pink Fruit on a Crab Apple ‘Jelly King’ Tree (Malus ‘Mattfru’) Growing in a Fruit Graden in Rural Surrey, England, UK

معرفی چهار نوع نهال سیب، تجاری و‌ ثروت آفرین!

سیب تنها میو‌ه‌ایه که تو هر فصلی از سال میشه اون رو در بازار پیدا کرد. علاوه بر مصرف تازه، میشه از سیب برای تهیه سرکه سیب، آبمیوه، کمپوت خوشمزه و غیره هم استفاده کرد. حالا فهمیدید چرا کاشت نهال سیب و سرمایه‌گذاری روی اینکار ثروت‌آفرینه؟

  • نهال سیب زرد لبنان
  • نهال سیب قرمز لبنان
  • نهال سیب پالیز
  • نهال سیب شیشه ای استخوانی

مسائل زیست‌محیطی

اگر درخت سیب شما آن‌طور که انتظار می‌رود میوه نمی‌دهد، لزوما نشان‌دهنده این نیست که بیمار شده است. گاهی اوقات امکان دارد مسائل زیست‌محیطی مقصر باشند.

میوه ندادن درخت سیب ممکن است بر اثر موارد زیر باشد:

  • شرایط رشد ضعیف مانند خشکی، سایه بیش‌ازحد یا کمبود مواد مغذی.
  • نداشتن شریک برای گرده‌افشانی (ممکن است لازم باشد درخت سیب دیگری را در نزدیکی آن بکارید).
  • سرمازدگی شکوفه‌های سیب در اوایل سال
  • شرایط آب و هوایی بد در اوایل سال که فعالیت گرده‌افشان‌ها را محدود می‌کند.
  • از بین رفتن شکوفه‌ها قبل از تشکیل میوه توسط پرندگان

بااین‌حال، توجه به این نکته نیز مهم است که امکان دارد درخت سیب به دلیل جوانی باردهی نداشته نباشد.

درخت سیب چه زمانی باید میوه دهی کند؟

اینکه چقدر طول می‌کشد تا نهال سیب به محصول‌دهی برسد، به عوامل مختلفی بستگی دارد، ازجمله نوعی که استفاده‌شده است.

برخی انواع سیب به‌صورت دوسالانه میوه می‌دهند. برخی از انواع نیز الگوی محصول‌دهی متناوب دارند؛ یعنی در یک سال پربار هستند و در سال بعد عملکردی ضعیف از خود نشان می‌دهند. مسائلی مانند آبیاری بیش‌ازحد یا کمتر از اندازه لازم نیز می‌تواند اثرگذار باشد. از دیگر عوامل میوه ندادن درخت سیب می‌توان به هرس نادرست اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاشت نهال سیب و مراقبت از آن می‌توانید به منابع معتبر آنلاین مانند ویکی‌پدیا، پالیز نهال، برتر نهال و … مراجعه کنید. برای خرید نهال سیب، و … و همچنین استعلام قیمت نهال سیب و سایر انواع نهال‌ها می‌توانید از طریق لینک زیر به وب‌سایت پالیز نهال دسترسی داشته باشید:

https://paliznahal.ir/product-category/apple/

بیماری‌های رایج درخت سیب

متاسفانه نهال سیب می‌تواند تحت تاثیر بیماری‌های متعددی قرار بگیرد. برخی از رایج‌ترین مواردی را که باید به آن‌ها توجه کنید، با هم مرور می‌کنیم:

1.  دلمه سیب

دلمه سیب توسط نوعی قارچ ایجاد می‌شود. این قارچ توسط هاگ‌های موجود در هوا پخش می‌شود و در بستر برگ‌ها، زمستان را می‌گذراند. اگر درخت شما آلوده‌شده باشد، علائم را می‌توان بین اواسط بهار و پاییز در برگ‌ها مشاهده کرد.

بر اثر این بیماری امکان دارد لکه‌های سبز زیتونی مخملی روی برگ‌ها مشاهده کنید که به‌مرور زمان تیره می‌شوند. برگ‌ها نیز ممکن است به‌صورت زودرس ریزش کنند. احتمال دارد در برخی مواقع نیز تاول و ترک روی شاخه‌ها دیده شود.

ریشه‌کن کردن کامل این بیماری دشوار است؛ اما عود مجدد دلمه سیب را می‌توان با دور انداختن سرشاخه‌ها و برگ‌های آلوده به‌سرعت کاهش داد تا میزان قارچ در اطراف برای شروع عفونت کاهش یابد.

2.  پژمردگی شکوفه

پژمردگی شکوفه یکی دیگر از عفونت‌های قارچی است که می‌تواند باعث پوسیدگی شکوفه‌های نهال سیب شود. بر اثر این مشکل در زمان گلدهی، در بهار، روی شاخه‌های بارده ممکن است شکوفه‌ها و برگ‌های قهوه‌ای و چروکیده را مشاهده کنید. برای درمان، تمام موارد آسیب‌دیده را فورا حذف کنید تا گسترش قارچ کاهش یابد.

3.  پوسیدگی قهوه‌ای

پوسیدگی قهوه‌ای همان‌طور که از نام آن پیدا است، با دیدن لکه‌های قهوه‌ای روی میوه مشخص می‌شود. این بیماری توسط همان قارچ‌های مانند پژمردگی شکوفه ایجاد می‌شود

معمولا پوسیدگی قهوه‌ای را روی میوه‌هایی مشاهده خواهید کرد که بر اثر تماس پرندگان یا بیماری دلمه سیب آسیب‌دیده‌اند. عفونت بین میوه‌ها به‌صورت دسته‌ای پخش می‌شود و میوه آلوده ممکن است از درخت بیفتد یا از آن در حالت مومیایی آویزان شود.

اجازه ندهید میوه‌های پوسیده روی درخت باقی بمانند و در اسرع وقت تمام سیب‌های آلوده را جدا کنید و دور بریزید تا از شیوع این مشکل قارچی بکاهید.

4.  قارچ عسل

قارچ عسلی یک عفونت قارچی است که به ریشه‌های بسیاری از درختان، درختچه‌ها و گیاهان چند ساله حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. متاسفانه درختان سیب یکی از گونه‌هایی هستند که می‌توانند مستعد ابتلا این بیماری باشند. بر اثر این بیماری، شاخه‌ها ممکن است طی چندین سال به‌صورت ذره‌ذره یا ناگهانی یک‌باره بمیرند.

ممکن است ترک‌خوردگی پوست را در پایه تنه مشاهده کنید. جلوگیری از انتشار این پاتوژن خطرناک گیاهی بسیار دشوار است. اغلب، در مناطقی که عفونت دیده می‌شود، خلاص شدن از شر همه گیاهان آلوده و انتخاب گیاهان جدید مقاوم به قارچ عسل، بهترین گزینه است.

5.  پوسیدگی ریشه فیتوفتورا

یکی دیگر از عفونت‌های قارچی جدی که می‌تواند به ریشه‌های نهال سیب حمله کند، پوسیدگی ریشه فیتوفتورا است. بعد از قارچ عسلی، این شایع‌ترین علت پوسیدگی ریشه و پایه تنه در درختان سیب است.

این موجودات می‌توانند سال‌ها در خاک زنده بمانند. متاسفانه، بعید است تا زمانی که آسیب جدی ریشه و از بین رفتن آن مشاهده شود، متوجه این مشکل شوید. اطمینان از زهکشی خوب خاک، احتمال ابتلا به این بیماری را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. متاسفانه درختان آلوده را نمی‌توان نجات داد. مانند قارچ عسل، باید درخت (و هرگونه گیاه آسیب‌دیده دیگر) را از بین ببرید.

6.   شانکر سیب

شانکر سیب یکی دیگر از مشکلات قارچی است. این قارچ به پوست درختان سیب حمله می‌کند و باعث می‌شود یک ناحیه فرورفته در تنه و شاخه‌ها ایجاد شود. شانکرهای جدید می‌توانند از اواسط بهار ایجاد شوند. شانکر اغلب از یک جوانه یا زخم روی درخت گسترش پیدا می‌کند.

زخم‌های ناشی از دلمه سیب، یخبندان یا آسیب زمستانی، یا حتی آسیب ناشی از آفاتی مانند شته‌ها، همگی می‌توانند مسیرهای عفونت به این بیماری باشند.

شانکرها معمولا در خاک‌های مرطوب و سنگین یا اسیدی جدی‌تر هستند؛ بنابراین اطمینان از زهکشی مناسب و کم کردن pH خاک، می‌تواند به کاهش احتمال بروز این مشکل کمک کند. اگر شانکر سیب را مشاهده کردید، باید سریعاً برای از بین بردن مناطق آلوده اقدام کنید

اهمیت کاشت نهال سیب مقاوم

با اینکه مشکلات زیادی ممکن است برای درختان سیب رخ دهند، اما می‌توان با انتخاب برخی انواع مقاوم، از گزند برخی بیماری‌های مهلک در امان ماند. برای این منظور بهتر است نهال سیب را از مراکز معتبری مانند نهالستان پالیز تهیه کنید. کارشناسان این مجموعه به بهترین نحو، انواع مقاوم برای کاشت در ایران را پرورش داده‌اند. از طریق وب‌سایت پالیز نیز می‌توانید برای استعلام قیمت نهال سیب و همچنین خرید نهال سیب و دیگر انواع نهال‌ها اقدام کنید.

خرید نهال

09144501007

09144501008

پاسخ بگذارید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوارکناری کشویی